Arhitektu māja

Lai gan teiciens par kurpnieku bez kurpēm ir pagalam nodeldēts, nākas atzīt, ka pavisam nedaudzi Latvijas arhitekti dzīvo pašu projektētās un būvētās mājās. Tieši tāpēc šī atraktīvā māja, ko sev un ģimenei radījusi arhitekte Zane Tetere-Šulce ir īsts veiksmes stāsts. Turklāt mājas arhitektūrā un interjerā spilgti izpaužas arhitektes oriģinālais rokraksts.

Uz jautājumu par to, kā nobriedusi savai mājai, Zane atbild, ka tā atnāca pati. Ilgu laiku viņa bijusi pārliecināta dzīvokļu iemītniece, taču mantojumā nācis 1025 m2 zemesgabals Rīgas zaļajā pievārtē, Bieriņos. Vieta ir neparasta pilsētas apbūvē - lai arī te ir liels privātmāju rajons, sajūta pavisam mierpilna, jo tuvumā esošā bērzu birzs un bērzi teritorijā rada lauciniecisku ainavu un noskaņu.

Bērzi ir viens no faktoriem, kāpēc mājai izvēlēta esošā forma, saglabājot kokus rādiusā ap ēku. «Formu diktēja arī zemesgabals, bet mājai vēlējos piešķirt palauzītu, skulpturālu formu, lai tā nav gluži klasiska māja ar divslīpju siluetu, bet vairāk skulpturāls objekts,» atceras arhitekte. «Ēkai jābūt viengabalainai, monolītai, tāds bija uzstādījums.»

Sākotnēji māju plānoja veidot akmenī un apšūt ar bazalta plātnēm, tomēr tas izrādījās finansiāli «nepaceļami», un ne tik daudz akmens apdares kā stiprinājumu dēļ. Mājas būvniecības laikā Zanes birojs strādāja Armēnijā, kur arhitekte noskatīja cēlu un cenas ziņā pieejamu bazaltu, tomēr no tā bija jāatsakās par labu kokam, kas izrādījās pareizākais apdares materiāls arī no konstrukcijas viedokļa.

Koka karkasa ēka sastāv no paneļiem, turklāt tā ir prefabricēta, atvesta un samontēta - jau divās nedēļās bija zem jumta. Ēkas apdare veidota pēc mājas salikšanas, uz vietas. Teorētiski to varēja veikt arī rūpnīcā, bet arhitekte nevēlējās izteikti redzamas dalījuma vietas. Fasādes dēļi, kas perfekti savienoti bez redzama salaiduma, nākuši no Igaunijas, kur piedāvājumā ir augstvērtīgāks kokmateriāls.

Ēka tonēta ar Zanes iecienīto apdares materiālu kokam - ar Tikkurila apdari Grey wood. Divi vienā - impregnants un krāsa, kas koku gan impregnē, gan nokrāso, turklāt izcili kalpo, ko arhitekte pārbaudījusi daudzu gadu garumā. Tonis ir ar metālisku atspīdumu, kas saulē fasādei piešķir sudrabainu patinu. Apdares dēļi ir ļoti augstvērtīgi un pareizi apstrādāti, tāpēc fasāde ir nemainīga jau piekto gadu. Zanei ļoti patīk koka mājas, taču šķiet, ka priekšstatu par tām Latvijā sabojājušas neveiksmīgās fasādes beices, kas pārklāja koku ar plēvi un neļāva tam elpot, padarot koka fasādes nebaudāmas.

Ēkas skulpturālo formu pastiprina dienvidrietumu puses slīpā fasāde, kas rada iespaidu par sienas sagāzumu. «Gala fasāde piešķir mājai raksturu, jo veido leņķus, kas man šajā mājā patīk», stāsta arhitekte. «Pateicoties­ tai, ēka ir ekspresīva un dzīvīga. Man gribētos teikt, ka šī māja ir stipra.»

Mājas askētismu uzirdina dažādu izmēru logi fasādēs, katrs ar atšķirīgu novietojumu. Logi iekomponēti tā, lai mājas dažādās vietās izveidotos interesanti skatupunkti, radot noteiktas ainavas. Patiesībā logi ir kā skaistas vitrīnas - neverami, bet vēdināšana guļamistabās tiek nodrošināta ar mazāka izmēra atveramiem logiem, kas izvietoti ziemeļu pusē. Skaisto vitrīnu rāmji apslēpti aiz profila gan iekšā, gan ārā.

Logu apdare ārpusē veikta ar karsti velmēta metāla apmalēm, kuras bija paredzēts vaskot, lai metāls kļūtu melni lāsumains, tomēr tas izrādījās apgrūtinoši, tāpēc metālam ļāva dabiski sarūsēt. Apmales veidotas leņķī, lai notecētu ūdens un nebūtu standarta palodžu, kuras Zanei ļoti nepatīk. Logiem arī iekšpusē ir platas, finierētas aplodas, kas pastiprina vitrīnu skulpturālismu.

Pret ielu vērstās fasādes stūrī esošā loga gabarīts ir it kā nogāzies, jo novietots ļoti zemu. Pa to redzama rūsināta metāla plāksne, no kuras it kā izaug kinētisks putnu būrītis, kas īstenībā ir gaismeklis. Turpinot metāla tēmu, mājas ieejas zonā izveidots gandrīz klasisks lievenis ar neredzami fasādē iesēdinātām sarūsējuša metāla durvīm un tādu pat apdari. Savukārt dārzā, perfektajā zālienā, atrodas ugunskurs, kas veidots no divām robustām metāla plāksnēm, no kurām viena ir izliekta - efektīgs ugunskura vietas risinājums, kas ir noteikta skatu piesaistoša vieta piemājas teritorijā.

Ekonomisks un stilistiski efektīgs ir teritorijas nožogojums - no konstrukciju metāla, ko lieto, piemēram, ugunsdzēsības kāpnēm. Šis metāls izmantots arī lodžijas margai. Zem lodžijas izbūvēta terase ar zemu dīvānu, veidojot jauku čilošanas vietu, no kuras var vērot saulrietu, bērzu birztalu vai priekšplāna dobi ar augstiem augiem, kas dīvāna vietu veiksmīgi apslēpj reto garāmgājēju skatieniem.

Pagalma pusē izveidota betona terase ar betonētu galdu, jo arhitekte uzskata, ka betonam nepieciešams kontrasts ar koku, turklāt betons ir funkcionāls materiāls. Terase ietiecas rūpīgi koptā zālienā, kas tālākajā plānā pārvēršas dabīgā pļavā. Zane gan atzīst, ka mauriņš prasa rūpīgu pļaušanu - to šeit veic robots - un arī automātisko laistīšanu. Robots pļauj arī mājas priekšlaukumu, lai būtu skaidrs, ka teritorija nav aizaugusi, bet gan konceptuāli ierāmēta. Ēkas fasādes nav izgaismotas, vienīgais gaismeklis pagalmā ir izteikti lielā lampa pie galda.

Forma un saturs mājā ir līdzsvarā. Zanei ir savs, izteikts interjera rokraksts, ko viņa prasmīgi lietojusi arī savā mājā. «Interjers tika plānots kopā ar ēkas apjomu,» atceras Zane. «Ņemot vērā, ka šī ir koka māja, kas staigā, bija skaidrs, ka sienu un griestu apdarē izmantosim dēļus, kas spēj sekot koka mājas radītajām vibrācijām. Dēļu apdare veidota tik viltīgi, ka stiprinājuma vietas pie griestiem nav pamanāmas. Savukārt sienu dēļi piestiprināti ar speciāliem klipšiem, bez nevienas naglas. Dēļi ir krāsoti, lai nebūtu saidinga sajūtu. Sienās, kur ir durvis, apdarei izmantoti melni krāsota ozola finierējuma paneļi, kas gan nav viegli kopjami, jo uz melnā paliek visdažādākie nospiedumi, tomēr, man kā melnās krāsas cienītājai tas bija svarīgi gan eksterjerā, gan interjerā un mēbelēs, jo šī ir eleganta krāsa, kas nepieprasa noteiktu garastāvokli un kurā var dzīvot.»

Mājas plānojums ir izteikti funkcionāls - dzīvojamā platība ir 189 m2, un, lai gan ēka ir diezgan plaša, tā vienlaikus ir arī kompakta, jo nav nelietderīgās platības, kas parasti rodas gaiteņu dēļ. Pirmajā stāvā ir atvērtā plānojuma dzīvojamā istaba ar virtuvi, saimnieka kabinets, vannas istaba un divas saimniecības telpas. Ieejas zona risināta maksimāli funkcionāli un stilistiski tīri - ar iebūvētiem un ar sienu saplūstošiem skapjiem. Otrajā stāvā atrodas saimnieku guļamistaba, divas bērnistabas, divas vannas istabas, garderobe, saimniecības telpa, kā arī kāpņu halle ar atpūtas zonu un bibliotēku.

Neparasti risinātās kāpnes ir viena no sarežģītākajām konstrukcijām mājā, jo tām bija jābūt kompaktām un vieglām, ar ažūrām margām. Kāpņu apakšējā daļā izveidota mēbele, no kuras it kā izaug pakāpieni - skapis kā papildu noliktava iemītniekiem bagātā mājā nav pašmērķis, bet gan akūta nepieciešamība, tādu mēbeļu - noliktavu - mājā ir daudz, kaut gan ieplānotas gan saimniecības, gan tehniskās telpas.

Interjera krāsas izvēlētas konceptuāli - fons visā mājā, izņemot guļamistabu, ir pelēks. Abi saimnieki ir tumšo toņu cienītāji, kaut gan Zane atzīst, ka tiem, kam nepieciešamas gaišas telpas, tumšos toņus izvēlēties nevajadzētu, jo tumšais absorbē gaismu. Savukārt krāsa ienesta ar mēbelēm kā akcentiem, piemēram, baklažāna toņa virtuves iekārtu, tā parādās guļamistabas un bērnistabu sienās un mēbelēs, kā arī interjera aksesuāros, tostarp autentiskos mākslas darbos. Daudzas mēbeles Zanei atceļojušas līdzi no dažādiem dzīves mājokļiem, bet integrētās mēbeles tapušas īpaši šai mājai pēc saimnieces rasējumiem. «Kā dizaina fetišistei, man gribējās sev apkārt redzēt tikai tās lietas, ko patiešām vēlos, nevis dekorēt ar kaut ko, lai aizpildītu telpu,» atklāj Zane.

Māja tapusi lēnām, vairākus gadus, un tikai šogad var teikt, ka tā ir pabeigta. Ievākušies mājā, saimnieki pat dzīvojuši uz matračiem un gatavojuši uz āra grila, galvenais, ka bijuši­ savā mājā zem jumta. Viss aprīkots pakāpeniski, saprotot, kas patiešām ir nepieciešams, bet bez kā var arī iztikt, un tas, pēc arhitektes domām, ir pareizi.

Arhitekte stāsta, ka māja būvēta viltīgi, lai abi ar vīru, arhitektu Kristapu Šulcu, to spētu finansēt. Ēkas būvnieki ir ilggadīgi arhitektes sadarbības partneri - SIA Ekla, ar kuriem kopā uzbūvēti gan restorāni Aqua Luna un Legend Beach, gan daudzi citi objekti. Tā kā sadarbība bijusi tik veiksmīga, Zane vēlējās ar viņiem būvēt arī savu privāto māju, jo ne vien ēka tiek salikta ļoti kvalitatīvi, bet arī zemesgabals pēc viņu darbības ir tīrs un sakopts, kas nav mazsvarīgi. «Man šī māja ir ļoti mīļa. Uzskatu, ka tā ir laba arhitektūra,» stāsta Zane. «Tas noteikti ir ekonomiskais variants, bet tā izveidota pietiekami viltīgi, lai pretendētu uz savu identitāti.»

LatvijasArchitektūra #4(149)/2020