Pieczvaigžņu dizaina viesnīca

Kopš apdzīvotās vietas izcelsmes smilšu strēmelē starp atkāpušos jūru un radušos ezeru nākamās Liepājas izaugsmi noteica vairākkārtēja ostas veidošana, sākot ar kanāla izrakšanu starp abiem ūdeņiem. Ostmalā uz dzīvi apmetoties tirgoņiem, blakus nelielajiem koka dzīvojamiem namiņiem citu pie cita cēla arī spīķerus. Sarkanā mūra ēkas graudu glabāšanai šodienas Tramvaja tilta dienvidrietumu pusē tikušas sabūvētas ap 1770. gadu. Tagad sociālisma aizlaistās ekskluzīvās vietas kanālmalā pārkārto jaunlaiku pirkšanas un pārdošanas speciālisti. Līdzīgi citām Eiropas pilsētām krastmalu rekonstrukcijas process lēnām maina arī Liepājas apbūves «retumus» pie centrālās ūdenstilpes, meklējot pareizo pārbūves atminējumu ikvienai no atlikušajām arhitektūras liecībām gan īpašnieka kabatā, gan arhi-tekta prātā. Un palīgēkas pārtop šarmantos biroju blokos, veikalos, viesnīcās, mākslai un mūzikai piemērotās telpās.

Priekšplāns
Daļēji apsaimniekotais, pagātnes līdzinieku trijotnei otrpus Tirdzniecības kanālam iepretim vīdošais nolaisto spīķeru pāris ar dubultas piederības adresēm (pašvaldības un LSEZ) tika iegādāts, atrodoties teritorijā ar valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa - Liepājas vēsturiskā centra - statusu un zemesgabalā ar sabiedriskai vai darījumu būvniecībai atļautu izmantojumu. Pēc 2005. gada 1. jūnijā izsniegtā PAU noteikumu projekta arhitektonis-kajam risinājumam bija jānodrošina apjomu kompozīcija, kas organiski papildina krastmalas ainavu ar modernu, tehnoloģiski augstvērtīgu būvi, kas gan respektē apkārtējo apbūvi, gan kļūst par izteiksmīgu priekšplāna akcentu.

Liepājas koncertzāles konkurss bija noslēdzies 2003. gadā, iegūstot tajā zīmīgo veidolu sapnim par Latvijā neiepazīta mēroga mūzikas celtni. Izvēlētās novietnes dēļ liepājnieki domās jau drukāja pastkartītes ar dominanti - «Lielo Dzintaru» - nākotnes Liepājas panorāmā. Iebraucot pilsētas centrā no Rīgas, tolaik tukšākajā skatā pāri platajam kanālam koncertzālei arhitekta Folkera Gīnkes vīzijās bija plānota labāka redzamība nekā pašlaik, kad tās priekšplānā esošie spīķeri rekonstrukcijā ir paplašināti. Auga panika pašvaldībā. Līdz A. Padēļa-Līna vainošanai par postījumu koncertzālei… Vēl gadu pirms konkursa notikušajā pilsētplānošanas plenērā par Liepājas centra zonu ap Tirdzniecības kanālu profesors Sigurds Grava norādīja, ka siluetu var modernizēt, arī paturot nedaudzos vēsturiskos elementus. Jo īpaši trūkstošajā priekšplānā.

Spīķeru pārbūves tehnisko projektu apstiprināja Liepājas galvenā arhitekte Iveta Ansone: «Nekādu smalko analīžu un maketēšanas par tēmu - vai tik rekonstruējamie spīķeri neaizsegs «Lielo Dzintaru»? - nebija, jo nesaskatīju vajadzību pēc tām.» Viņasprāt, atjaunotie spīķeri devuši jaunu elpu arī kanālmalas apbūvei, un otrajā rindā iecerēto koncertzāli tie tikai papildinās. Tāpat būvvaldes arhitektūras daļas vadītāja Gunta Šnipke atspēko izplatīto pārmetumu, ka spīķeru pašreizējais apjoms nomākšot koncertzāli: «Nedomāju, ka vienīgā iespēja pilsētvidē izcelt nozīmīgu kultūras objektu ir - liela būvmasa tukšā laukumā.» Pēc G. Šnipkes domām, krastmalas nedaudzo spīķeru atjaunošana uzrāda to ietekmīgumu pēckara Liepājas identitātē. Kad tika izsniegts PAU spīķeru rekonstrukcijai par viesnīcu un biroju ēku, Uģis Kaugurs vairs nebija Liepājas arhitektūras pārraudzītāja amatā. Viņš pieļauj koncertzāles labāku izskatu, ja tā atrastos pašā krastmalā, taču pilsētai piederošajā zemesgabalā plānotā būve, lai arī nebūs priekšplāna dominante, ar dižo augstumu un masu iespaida radīšanu izrādē piedalīsies gan. Tieši ļaušanās saspēlei ar mazāka mēroga un sīkākas detalizācijas celtnēm priekšplānā pastiprinās otrajā plānā esošās koncertzāles nozīmi.

Atkārtojums
Spīķeru pārveidi noteica pasūtītāja - stilīgo vecbūvju kolekcionāra - idejas pakāpeniskā attīstība par funkcijas konkretizējumu un proporciju. Vispirms strādāts pie strukturāla modeļa ar maksimāli variējamu telpu izkārtojumu, kas būvlaukumā vairākkārt precizēts. Secīgi realizētā būvniecība ļāva shematiski pārplānot bloķētās konstrukcijas ar līmeņu starpībām, vienu par stāvu paaugstinot, otru paplašinot ar apmēru dubultojošu piebūvi. Atrokot grunts kārtu un labiekārtoti izlīdzinot piekļūšanas topogrāfiju no blakusesošās Jūras ielas brauktuves līdz kanālmalas pastaigu promenādei, pēc rekonstrukcijas publiskai lietošanai atvērts līdzšinējais spīķeru pagrabstāvs.

Ierakstītas elegantā pilsētvides dizainā, teju nemanāmas kļuvušas kompleksam abās pusēs ierīkotās vairāk nekā 110 autostāvvietas ar piebraukšanas ceļiem un ērtām ejām gājējiem. Teritorija, tāpat kā pati ēka, pielāgota apmeklētājiem ar īpašām vajadzībām. Saskanīgā sakļaušanās ar pašvaldības projektu - promenādi - liek cerēt uz tikpat draudzīgu labiekārtošanās turpinājumu līdz tiltam. Tieši turp, spīķeru paplašinājumam vēl tikai ieskicējoties, bijis nodoms pārcelt pilsētas svētku svinēšanas vietu no telpiskās izmaiņas gaidošā Rožu laukuma. Jaunais objekts tapis kā fona būve potenciālajām pilsētnieku sanākšanām. Tāpēc pret tiltu vērstā fasāde veidota kā liels ekrāns.

Padēļa-Līna plašajā darbībā Liepājas arhitektūras atjaunošanā šī ir atkārtota saskarsme ar spīķeri. Pirmā bija gadsimtu mijā pabeigtais lielveikals «Māja». Arī viesnīcu specifika iepazīta vairākkārt. Par viesnīcu pasūtītājs izlēmis tikai būvdarbu sākumā.

«Ivara Kesenfelda vitalitāte un apsviedība bija nepārtraukts sadarbības partneris!», atklāj A. Padēlis-Līns. Viņam, dzimušam liepājniekam, agrāk aizžogotajā pierobežā, tagad pastaigām pieejamajā, dzīvīgajā kanālmalā brīvi stāvošais spīķera komplekss ir novitāte. Un paša priekšstatos par Liepāju citādam notikumam atvērta situācija, ko viņš tikai izmantojis.

Viesnīca
Ar «Viesnīcu un restorānu centra» sertifikācijas valdes 2008. gada 2. oktobra lēmumu dizaina viesnīcai «Promenade Hotel» Liepājā piešķirts sertifikāts, kas apliecina tās atbilstību 5-zvaigžņu standartiem un padara par vienīgo augstās kvalitātes servisu nodrošinošo ceļotāju naktsmītni Latvijā ārpus galvaspilsētas. 2008. gada martā «Promenade Hotel» kā mūsu valstī pirmā viesnīca saņēma tiesības iekļauties zīmolā «Small Luxury Hotels of the World», kurš apvieno vairāk nekā 440 dizaina viesnīcas 70 valstīs pasaulē, no kurām Baltijas valstīs (Igaunijā) līdz šim bija tikai divas.

Pagājušā gada Latvijas labākās arhitektūras skatē kategorijā «Pārbūves» starptautiskās žūrijas atzinību nopelnījušo, kā arī žurnāla «DEKO» speciālbalvu saņēmušo Liepājas spīķeru pārvērtību lielākā vaininiece - viesnīca - tika atvērta 2007. gada jūlijā. Tā piedāvā apmešanos 42 numuros ar komforta rādītāju no standarta līdz luksusklasei.

Viesnīca izvietota divos augšstāvos - pārkārtotajā ceturtajā un klāt piebūvētajā piektajā, jo pagrabstāvs tagad ir ieejas stāvs. Trešajam stāvam, kurā ieplānotas izīrējamas telpas birojiem, arhitekts piešķīris bufera joslas jēgu. Tas darbojas kā skaņu izolējošs slānis starp viesnīcnieku mieru un apakšstāvu aktivitātēm - otrajā stāvā izvietoto konferenču centru un pirmā stāva pašsaprotamo rosību - restorānu, reģistratūru, vestibilu ar kamīnzāli un aristokrātiskām labierīcībām. Romantiskajā restorānā «Piano» maltīti vienlaikus var ieturēt aptuveni 100 cilvēku, nedaudzie - pie logiem ar pievilcīgo krasta ainavu. Viesu uzņemšanas telpiskās priekšrocības savietotas ar mākslas galerijas «Māja» mainīgās ekspozīcijas estētiku.

Lēmums par pamatu atrakšanu, pēc A. Padēļa-Līna vērtējuma, devis iespēju ģeniālam bijušā pagrabstāva velvju vides izmantojumam. Arhitekts guvis gandarījumu par neaizbūvēti lielo, velvēto telpu, kas aptver reizē gleznu galeriju un foajē, paturot redzeslokā spīķera īsteno iespaidu. Turpretī emocionāli žēl zaudētās konstruktīvās brīvdomības, kas ziedota numuriņu sīkajam dalījumam. Tāpēc interjeri kārtoti, konceptuāli domājot, «kā noturēt neskartu sākotnējo vienkāršību un vērienu, papildinot ar līdzvērtīgu detaļu valodu». Viņaprāt, darbs pie dizaina viesnīcas ir iespaidu projektēšana. Tādu iespaidu, kas atstaro vēja, jūras, ostas, kā arī apkārtējās vides raksturus. Senatnīgā arhitektūra iekštelpā uzmanīgi vienota ar mūsdienu tehnoloģijām un ļoti personiskām iekārtojuma idejām. Vidēji aritmētiski grūtākais viesnīcu uzdevums ir mājīguma radīšana ikvienam no simttūkstoš dažādajiem ciemiņiem. Kādam tā šeit pielavās no blakusesošās brokastu terases, kādam - no vannasistabās iebūvētās saunas, kādam - no vannošanās antīkā baļļiņā guļamistabas vidū. Visiem pa «konfektītei» no A. Padēļa-Līna talanta.

Potenciāls
Spīķeri atdzimuši filozofijā, ka viss vērtīgākais vienmēr atrodas tuvu blakus. A. Padēlis-Līns jau sen pratis saskatīt saglabājamo vecajā un atrast tam saderīgo no jauna radāmajā. Tāpēc jaunuzceltajā stikla stāvā nepieciešamajos pildiņos «citēti» rajonam raksturīgo malkas šķūnīšu elementi. Galvenās ieejas portālu sedz atvāzti lietussargi, jo nokrišņu dienās tos atver, ejot ārā pa namdurvīm. Fasādes apšūtas metālā, kopējot kuģu korpusus, bet kapars tonāli piestāv rudajam ķieģelim. Vēlami rekonstrukcijas sarežģītajai disciplīnai arhitekts smalkjūtīgi strādājis kā tuvējās apkārtnes vērotājs un pamanīto iepludinājis no sārņiem attīrītajā arhitektūrā, uzticoties amatniekiem - arīdzan šejieniešiem. Te lokāli izceltais ir globālās atsaucības potenciāls.

Skatā no tilta ar četri dalītā formu kompozīcija, no vecpilsētas - trīsdaļīgais kārtojums centrālajā posmā nosedz arī jahtklubu burātājus ar atsevišķi apkalpojošajām administratīvo, atpūtas un sanitārajām zonām, kas kuģotājiem sniedz tādus piestātnes pakalpojumus kā pietauvošanās, ūdens un elektroapgāde, apsardze. Neskatoties uz lecošas saules intensitāti, vecajam mūrim kontrastējoši iestiklotā piebūve austrumu sānā paredzēta izīrēšanai birojiem. Divus stāvus aizņem Latvijā lielākā «Swedbank» filiāle. Īpašniekam tradicionāli piesaistot stabilus klientus (pirmkārt, valsts uzņēmumus), tur jauno atrašanās vietu ieņēmuši Zemesgrāmatas Liepājas nodaļa, Uzņēmumu reģistrs un dažādu juristu kantori. Nesen ekspluatācijā nodotais konferenču centrs apvieno 4 moderni aprīkotas, iejūtīgi iekārtotas, taču pa būvi izkaisītas telpas: lielo svinību zāli «Hika spīķeris», izstāžu un semināru halli «Vites spīķeris», «Rožu zāli» romantiskiem banketiem restorānā un «Kamīnzāli» biznesa pārrunām foajē. Pēc rekonstrukcijas ēkas kopējā platība sasniegusi aptuveni 7000 m2, pērnajā gadā ierindojoties projektu nekustamā īpašuma investīciju galvgalī.

Rīgas Berga bazāra pieczvaigžņu viesnīcas «Hotel Bergs» arhitekte Zaiga Gaile neskopojas ar komplimentiem profesionālās varēšanas sāncensim Liepājā: «Ļoti laba - galvaspilsētā tādas nav. Liepājas garša un faktūras. Īpaši patika vestibils - ar lielu elpu un vērienu, karalisks. Tajā interesanti integrēta kamīna zāle ar bildēm, lustrām un galdiem. Restorānā pietrūka vestibila skaidrās, loģiskās vienkāršības. Labas tualetes ar skaistu priekštelpu. Kulturāla āra telpa ar labu bruģi.» Viņa slavē apskatītos apartamentus un svarīgos vannasistabu risinājumus. G. Šnipke uzteic gan namsaimnieku, gan arhitektus par drosmīgu un vienlaikus delikātu pieeju veco spīķeru atgriešanai šodienā, turklāt - ar tālu redzējumu rītdienā.

LatvijasArchitektūra #6(80)/2008